Webdesign ve veřejné správě

Weby veřejné správy nevynikají použitelností ani uživatelskou přívětivostí nikde na světě. Spolehlivě to platí pro weby institucí v Česku, ale stejně tak za oceánem. Americké instituce nicméně nyní vyvíjí snahu tento stav postupně měnit. Pomáhají jim při tom designeři a vývojáři se zkušeností ze Silicon Valley. Výsledkem spolupráce je mimo jiné zveřejnění řady zásad pro tvorbu a poskytování elektronických služeb ve veřejné správě. Zatímco většina zásad je srozumitelná především designérům a vývojářům, Průvodce tvorbou obsahu by měl pomoci nejen jim. Proč zásady vznikají a co nejdůležitějšího přinášejí?

Kdo?

Zásady vznikají jako společné dílo agentur 18F a United States Digital Service (USDS). Designeři a vývojáři, kteří stáli u vzniku 18F a USDS, se poprvé dali dohromady jako skupinka „first responders“, která úspěšně uhasila katastrofu po spuštění portálu HealthCare.gov na podzim roku 2013. Portál za stovky milionů dolarů měl všem Američanům otevírat cestu k dostupnému zdravotnímu pojištění, ale velkou pompu záhy po spuštění projektu vystřídalo fiasko (Pamatujete spuštění registru vozidel? Nemůžete se dočkat EET?).

Co?

Jednoduché uživatelské rozhraní…

Zajímavým počinem je vytvoření vlastního CSS frameworku. Tedy takového vlastního Bootstrapu (Twitter) nebo Foundation (ZURB). Framework nese název Zásady webdesignu Spojených států (U.S. Web Design Standards). Framework je dobře zdokumentovaný a důležitý je především důrazem na přístupnost.

…vše ostatní…

Zásady 18F čerpají to nejlepší ze tří obtížně slučitelných světů: světa veřejné správy (služba veřejnosti), světa Silicon Valley (dynamika, UX design) a světa open source (transparentnost).

Oblasti webdesignu, pro něž existuje nějaký průvodce, je široká. Jsou zastoupeny jak oblasti organizace týmu, návrhu, vývoje i testování.

  • Přístupnost
  • Analytika
  • Agilní vývoj
  • API
  • Testování
  • Bezpečnost
  • Návrh
  • Vývojové prostředí
  • Vzhled (CSS)
  • Tým
  • Produktový design
  • Open source

…a to vůbec nejdůležitější – tvorba obsahu

Dojem, jaký v uživateli zanechá návštěva webu, je jako pestrá mozaika. Přehlednost, rychlost, grafika… To nejdůležitější na každém webu je ale vlastní obsah, tedy informace (text a obrázky nebo multimédia)!

Pokud jde o webdesign, respektive „všechno to okolo“, weby veřejné správy nikterak nevynikají, ale i weby veřejné správy tvoří designeři, kteří mají nějakou kvalifikaci a praxi. Právní předpisy (v Česku např. vyhláška č. 64/2008 Sb. o přístupnosti webových stránek orgánů veřejné správy, v USA „Paragraf 508“) by měly navíc zaručit standard, který v komerční sféře není zdaleka samozřejmý.

A tolik cenný obsah? Pro korporace tvoří obsah copywriteři. Jedinou náplní jejich práce je tvorba textu, který je srozumitelný, čtivý, stylisticky správný – text, který prodává. Pro veřejnou správu tvoří obsah úředníci, jejichž profesí je orientace v právních předpisech a komunikace s dalšími veřejnými institucemi, nikoli psaní srozumitelných a čtivých textů.

To ale není všechno, copywriteři mají k dispozici tahák, který jim s psaním pomáhá – styleguide dané korporace. Styleguide představuje průvodce pro sjednocení stylu jazyka, kterým se daná korporace prezentuje. Průvodce tvorbou obsahu (Content Guide) není ničím jiným, než snahou vytvořit styleguide pro veřejnou správu.

 

1 komentář u „Webdesign ve veřejné správě“

Komentáře jsou uzavřeny.