Weby prezidentských kandidátů

Nečekejte žádné politické rady. Pokud chcete lépe pochopit, jak devět mužů, kterých se účastnilo prvního kola voleb, používalo své webové stránky, čtěte dále. Možná vás překvapí, jak málo se dobrý web prezidentského kandidáta liší od dobrého webu podnikatele nebo malé firmy.

Pay to win

Prezidentské volby nejsou rovným bojem. Osm kandidátů se postavilo proti Miloši Zemanovi. Jen málokdo pochyboval o tom, že to bude právě Zeman, kdo má druhé kolo voleb jisté a to i přesto, že Zeman „nevedl kampaň“ – neúčastnil se debat s ostatními kandidáty, ani na jeho webu toho moc nebylo. Ostatní kandidáti spolu sváděli bratrovražedný boj. I zde byly mezi kandidáty obrovské rozdíly: jedni neměli na kampaň téměř ani korunu, ti druzí miliony.

Politici vedou kampaň na mnoha platformách. Pro mnoho lidí jsou synonymem pro předvolební kampaň billboardy. Neodmyslitelně ke kampani patří televizní debaty. Internet dal každému možnost oslovit velké množství lidí na svých webových stránkách a prostřednictvím sociálních sítích. Každá platforma má specifický poměr mezi cenou, šířkou zásahu a mírou kontroly, kterou nad ní máte.

Masivní billboardová nebo bannerová kampaň je drahá, většinu lidí jen obtěžuje, ale je jen na Vás, co na billboard dáte. Pozvání do televize nebo aktivita na sociálních sítích, Vás nemusí stát ani korunu a přesto máte možnost oslovit masy. Daní je pramalá kontrola nad otázkami moderátora nebo útoky internetových trollů. Vaše webové stránky navštíví jen ti, kteří se k tomu z vlastní vůle rozhodli. Je ale jen a jen na Vás, co jim řeknete.

Úkol zněl jasně

Chcete-li, aby Vaše kampaň byla úspěšná, musíte splnit tyto čtyři úkoly:

  • zaujmout,
  • představit se,
  • vysvětlit voličům, proč by si měli vybrat právě Vás,
  • udržet si jejich pozornost
  • a v neposlední řádě jim sdělit, jak se mohou zapojit.

Úkolem designera webu, je aby web úkoly plnil. Jediná věc důležitější než plnit tyto úkoly? Nepokoušet se plnit nic dalšího!

Dvakrát více peněz znamená dvakrát více billboardů (nebo více). Na webu taková matematika neplatí. Kvantita nepomůže, pokud chybí kvalita.

První dojem

Dříve než může vzniknout jakýkoli web, musí mít jméno – doménu. Samotná doména často napoví o osobnosti kandidáta a kampani, kterou vede. Mirek Topolánek (mirekprezident.cz) a Marek Hilšer (mareknahrad.cz) se snažili vystoupit z řady tím, že do názvu domény zvolili jen své křestní jméno. Ostatní byli při výběru domény konzervativnější.

První dojem pomáhá utvářet grafické zpracování webu. Všechny weby mají světlou barevnou paletu. Pozadí je zcela bílé nebo světle šedé. Primární barvy většiny kandidátů jsou inspirovány českou trikolórou. Žádné překvapení! Častá je také modrozelená nebo světle modrá, tu si vybral Fischer, Drahoš, Kulhánek i Hilšer. Hynek těsně před volbami změnil svůj web od základu těsně před volbami a modrou vyměnil za hnědou.

Je až zarážející, jak zaměnitelné byly weby většiny kandidátů. Nejodvážněji na mě působil Pavel Fischer. Zatímco ostatní weby předvádí variace na 50 odstínů korporátní šedi, jeho je o 50 odstínů temnější a jeho kravata ladí s barevnou paletou webu.

Video obsah je „cool“ a weby jsou ho více a více plné. Pro většinu kandidátů to byla jen videa z YouTube. Nejprofesionálněji dokázal s videem pracovat Jiří Drahoš. Drahoš s občany, Drahoš běžící, Drahoš přednášející nebo Drahoš s vojáky …v nekonečné smyčce (nefunguje ve všech prohlížečích).

Představení

Všichni kandidáti na svůj web umístili něco jako životopis. Někteří stránku pojmenovali jednoduše „O mně“ nebo „Kdo jsem“. Miloš Zeman a Marek Hilšer se v sobě pokusili objevit poetu a na jejich webech si můžeme přečíst „Životní příběh“ respektive „Můj příběh“.

Proč já?

Žádná barva kravaty ani příběh nepomůže, pokud lidem nedokážete vysvětlit, proč by měli volit právě Vás. Politik před lidi předstupuje s názory, které jsou jeho nebo o kterých si myslí, že je chtějí lidé slyšet. Na webu je musí nabídnout v takové formě, která bude srozumitelná pro potenciální voliče.

Pokud nenabízíte témata, která lidi trápí, je to špatně. Pokud lidé nevědí, co si o Vás myslet, je to špatně. A pokud vedete sáhodlouhé úvahy nad otázkami, na které chtějí lidé znát jasnou odpověď, je to také špatně. Jen jediný kandidát si může dovolit na svém webu nenapsat ani řádku programu, žádné vize, názory nebo priority. Miloš Zeman. Ale jeho slova i činy zhodnotili jiní.

Papír snese ledasco a web snese dvojnásob. Od každého e-shopu očekávají zákazníci uživatelské recenze. Prezident je takový, jakými lidmi se obklopuje. Kandidáti hledají podporu mezi celebritami, mediálně známými odborníky. Horáčkovi vyjadřují podporu i „neznámí bojovníci“, lidé kterým pomohl bojovat s osudem.

…počkejte,neodcházejte, zapojte se!

Dobrý web prezidentského kandidáta:

  • budí zájem lhostejných,
  • z nerozhodnutých dělá voliče,
  • voliče povzbuzuje k veřejné podpoře (třeba na sociálních sítích),
  • z podporovatelů dělá štědré dárce.

Je-li něco, co odlišuje na první pohled weby kandidátů, kteří investují nemalé prostředky od těch, co si vše dělají „na koleni“, je to míra, s jakou si uvědomují potenciál, který pro ně každý návštěvník představuje. Jde jen o nepřehledný seznam názorů, fotek a záznamů mediálních vystoupení, nebo má web strukturu a dokáže návštěvníka přimět k akci?

Nabízí se srovnání s americkými prezidentskými volbami v roce 2016. Někdo možná spatřoval rozdíl ve způsobu kampaně jakou vedl Donald Trump a Hillary Clinton a možná mohla vznikat představa, že v Česku může být někdo jako „Český Trump“. Ve skutečnosti jsou si weby kandidátů v dané zemi dost podobné. Ta skutečná propast existuje mezi americkými kandidáty a těmi českými. Z webů amerických kandidátů je na první pohled patrné, jaký je hlavní účel – vybrat peníze. Nechybí ani odkaz na e-shop! Je libo Trumpovu rudou kšiltovku? V Česku jsem měl občas problém nalézt alespoň číslo účtu, o e-shopu ani nemluvě. Nevím, jestli mám jásat, že peníze v české politice nehrají až tak podstatnou roli, nebo se děsit toho, že jsou všichni kandidáti jen naivní idealisté, nebo figurky zájmových skupin.

//soukromí, analytika (zákony)

Money, money, money

Takže kolik to celé stojí? Jak úspěšná může být kampaň bez peněz? Prezident Zeman, který před prvním kolem „kampaň nevedl“ postavil web na Solidpixels. Statický web ho tak stál nějakých 500 Kč měsíčně. Marek Hilšer uvedl na začátku kampaně „oficiální WWW stránky“ jako nefinanční plnění v hodnotě 50000 Kč. O obsah se dokázal starat s týmem dobrovolníků. Sedm ostatních kandidátů postavilo svůj web na oblíbeném WordPressu. V případě Petra Hanniga šlo dokonce o WordPress s výchozí šablonou. Fischer, Hynek a Kulhánek nasadili hotovou šablonu, Drahoš, Horáček a Topolánek si nechali vytvořit šablonu „na míru“. Pohled na transparentní účty Drahoše nebo Horáčka prozradí, že i správu webu nechali na profesionálech a měsíčně za správu webu a sociálních sítí utratili více, než byla hodnota Hilšerova webu.

Trendy pro rok 2018

Shrňme si, co weby prezidentských kandidátů napoví o trendech ve webdesignu v roce 2018.

Nelze se asi příliš divit, že i v roce 2018 zůstává WordPress v této kategorii webů volbou číslo jedna. Nabízí nulové vstupní náklady, ale zároveň je natolik vyspělý, že po něm sahají i profesionální týmy.

Video jako součást webdesignu se v roce 2018 začne prosazovat i v České republice.

Weby zdarma i za statisíce mohou vypadat na první pohled podobně. Rozhodují detaily a schopnost soustředit se na to podstatné.